De Maangroet

De Maangroet

De Maangroet, in het Sanskriet Chandra Namaskar, is een rustige en kalmerende Hatha Yoga serie. Er bestaan verschillende variaties van de Maangroet.
De bewegingen en houdingen tijdens de serie vloeien rustig in elkaar over. Zoals de naam doet vermoeden wordt de serie vooral s’avonds gedaan. Je kunt het ook op een ander moment van de dag doen als een korte stretch of een pauze.
Het is heerlijk om de serie, bv 3 keer, te doen om de dag af te sluiten. Daarna kun je dit opvoeren naar 6 keer en meer. Het is belangrijk dat je de serie in alle rust en met aandacht doet, niet gehaast. Je ademhaling zal rustiger worden en daardoor ook je gedachten.
De maangroet brengt je lichaam en geest meer tot rust. Zeker als je moeilijk in slaap komt, is dit erg fijn om te doen. Je laat de drukte van de dag achter je en je komt meer in de kalmte en rust van de nacht.
De Maangroet is de tegenhanger van de Zonnegroet, Surya Namaskar.
De maan staat symbool voor een kalme en vrouwelijke energie, yin en de zon voor een activerende en mannelijke energie, yang.

 

Ga staan, zet de voeten recht naar voor, iets uit elkaar. Zak langzaam een stukje door de knieën en kom rustig weer terug. Kom weer staan met ontspannen knieën.

 

Breng de armen traag zijwaarts omhoog tot boven het hoofd en via dezelfde weg weer omlaag.

 

Plaats de handen als steuntje in de onderrug en buig vanuit je heupen behoedzaam naar achter, nek en schouders ontspannen, kin beweeg je omhoog en kom vanuit je buikkracht rustig terug.

 

Laat de kin op de borst zakken en wikkel de wervelkolom wervel voor wervel af. Hoe lager je komt, hoe meer je de knieën buigt. 

 

Laat dan je bovenlichaam helemaal voorover hangen en leg je buik op je bovenbenen. Duw de voeten in de grond en gebruik de vloer om je af te zetten als je langzaam je rug wervel voor wervel weer opbouwt.

 

Til het hoofd uit de nek, breng je aandacht naar de lange wervelkolom. Laat je hoofd naar links zakken, breng je linker oor zo dicht mogelijk bij je linker schouder, laat je linkerschouder en linker arm wat zakken. Kom langzaam terug en doe hetzelfde aan de andere kant. Kom in de beginhouding en voel het effect van de oefening.

 

Draai vanuit je voeten je lichaam tot bij je hoofd langzaam naar links, zodat je wervelkolom van onder tot boven in beweging komt. Door de langzame beweging voel je de draaiing van de wervelkolom. Draai vanuit je hoofd langzaam terug, zodat je wervelkolom nu van boven naar onder teruggedraaid wordt. Doe hetzelfde aan de andere kant en voel het effect van de oefening.

2 Comments

  1. Yvon

    Leuk Sophie , de maangroet , die wilde ik graag doen ….voor het slapen gaan
    Bedankt, groetjes Yvonne Dominicus
    ( maar is de maangroet zo compleet?)

    1. Sophie

      Hallo Yvonne, er zijn verschillende versies van de maangroet maar ze hebben allemaal dezelfde voordelen.
      Wens je veel oefenplezier en dat het je goed doet voor het slapengaan.
      Groet, Sophie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.